Nakupování přes internet, a to ať už v České republice nebo ze zahraničí, s sebou nese nejen výhody jako větší výběr a lepší ceny, ale také určité nejistoty - poskytujete své osobní a platební údaje neznámému prodejci a vybrané zboží vidíte jen na několika snímcích. Nikdy si nemůžete být zcela jisti, jestli vaše zboží dorazí, bude-li vám vyhovovat a zda bude vaší případné reklamaci vyhověno. A vždy je to snazší, pokud se orientuje v podmínkách nákupu přes internet a znáte svá práva.

Jelikož obchodníkovi budete sdělovat své osobní údaje a ve většině případů i posílat peníze předem, věnujte trochu času ověření prodejce a jeho zboží - podívejte se, zda má kamennou prodejnu, jaké jsou obchodní podmínky včetně reklamace zboží a vrácení peněz (podmínky by měly být srozumitelné a snadno přístupné) nebo si vyhledejte recenze na obchod přes internetový vyhledávač. Jedním z výstražných signálů může být také velice nízká cena, za kterou podvodní prodejci zboží nabízí, nebo nabídky o přikoupení si dalšího zboží.

Pro ověření důvěryhodnosti internetových obchodníků v EU, Norsku a na Islandu můžete využít online pomocníka Howard na adrese http://cz.theshoppingassistant.com/, který vám spolu s návodem poskytne informace o stránce, na které chcete nakupovat. Howard vám nemůže garantovat výhodnou koupi, ale měl by zabránit tomu, abyste se při nakupování online stali obětí podvodu.

Co byste měli na stránkách prodejce hledat a najít

  • totožnost dodavatele a adresu, případně registrační číslo (např. IČO);
  • základní vlastnosti zboží nebo služeb;
  • cenu zboží nebo služeb, včetně veškerých daní a poplatků;
  • případné náklady na dopravu;
  • ujednání o platebních podmínkách, způsobu dodání nebo plnění;
  • existenci práva odstoupit od smlouvy.

Spotřebitelská práva

Při nákupu online v EU, Norsku nebo na Islandu máte zaručena minimálně stejná spotřebitelská práva jako při nákupu v České republice:

  • Kupní smlouva se uzavírá okamžikem odeslání objednávky.
  • Zákazník může do 14 dní od převzetí zboží odstoupit od smlouvy, a to bez udání důvodu. Stačí napsat prodejci dopisem či e-mailem, že odstupujete od kupní smlouvy a výrobek zaslat zpátky (některé e-shopy mají vlastní formuláře pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, přečtěte si proto obchodní podmínky). Výjimka se vztahuje na zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání, nebo na audio a videonahrávky a počítačové programy, porušil-li spotřebitel jejich originální nebo hygienický obal atd. Prodejce pak musí kupujícímu do 14 dnů vrátit peníze za výrobek (snížené o částku, kterou zboží ztratilo běžným používáním). Nemusí tak však učinit, pokud nemá zpět své zboží nebo doklad o jeho odeslání.
  • V případě dodání poškozeného zboží má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Není-li ani jedno z toho možné, lze odstoupit od smlouvy. Prodávající může nabídnout při výskytu vady slevu z kupní ceny. V případě oprávněné reklamace máte právo požadovat po prodejci náhradu všech nutných nákladů spojených s uplatněním této reklamace. Nejčastěji jde o náklady spojené s dopravou reklamovaného zboží k prodejci, například o poštovné. Na spotřební zboží se ve všech členských státech vztahuje dvouletá záruka. V některých aspektech se však mohou záruční pravidla jiných států mírně lišit od ČR.

Vystupuje-li zahraniční firma na českém trhu, musí k prodávanému zboží dodávat český návod, a také další základní informace by měla poskytovat v češtině (např. podmínky reklamace).

Platba

K úhradě vybraného zboží budete potřebovat platební kartu s možností platby přes internet nebo elektronické peněženky jako je PayPal. Zahraniční obchody příliš neumožňují zasílání zboží na dobírku, některé ale nabízí i platbu bankovním převodem. Chystáte-li se platit přes internet, nastavte si v bance finanční limit pro transakce platební kartou, číslo karty zadávejte pouze v zabezpečeném připojení a nikdy nezadávejte spolu s číslem karty její PIN kód.

Platba kartou navíc poskytuje výhodu vrácení peněz, pokud vám zboží nebude dodáno - díky mezibankovní službě chargeback můžete u své banky podat stížnost a požadovat peníze zpět. Možnosti této služby se odvíjejí od bankovní instituce.

Tip: Pokud nakupujete ze zemí mimo Evropskou unii, bude nutné za zboží doplatit DPH a clo - částku můžete zjistit na stránkách Celní správy pomocí aplikace Taric CZ.

Aukční portály a tržiště

Stejně jako české Aukro existují i zahraniční stránky, na kterých můžete nakupovat nejen od obchodníků, ale především od soukromých osob. Příkladem může být třeba eBay. Při nákupu zboží od těchto subjektů se nemůžete dožadovat žádných spotřebitelských práv, záruk či práv na odstoupení od smlouvy a podobně. Navíc, pokud jste zboží získali v internetové aukci, nemůžete odstoupit od smlouvy bez udání důvodu jako při běžném nákupu online.

Evropské spotřebitelské centrum

Pokud obchodník z jiné země EU i přes Vaše výzvy nedodá zboží, nebo nechce vyřídit reklamaci dle Vašeho oprávněného nároku, nebo se objeví jiné nesrovnalosti, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum (ESC) pro ČR. Jeho právníci se Vám pokusí bezplatně pomoci mimosoudní cestou, a to ve spolupráci s kolegy z centra v dané zemi EU, Norsku či na Islandu. ESC také poskytuje rady a informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu a o vymáhání těchto práv.

Pokud máte problém s obchodníkem z České republiky, požádejte o radu některé z českých spotřebitelských sdružení - např. Sdružení obrany spotřebitelů.

Evropské spotřebitelské centrum ČR při České obchodní inspekci

Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
telefon: +420 296 366 155
e-mail: esc zavináč coi.cz
www stránky: www.evropskyspotrebitel.cz

 

Tip: Pro případné komplikace si uschovejte všechny dokumenty o nákupu a komunikaci s obchodníkem (objednávku, potvrzení o platbě, reklamační žádosti apod.)

 

 

Zdroj: www.evropskyspotrebitel.cz, cz.theshoppingassistant.com, www.asociace-sos.cz, www.celnisprava.cz, http://ec.europa.eu